Intresserad av att bli medlem

Som medlem i Lidingö Fotoklubb får du många möjligheter till inspirerande fotomöten och gemenskap med andra fotointresserade. Vi är i dagsläget 110 medlemmar men har plats för ytterligare några fler.

Årsavgiften är 400 kronor. Vi träffas sista onsdagen i månaden i Ansgarskyrkan vid Lidingö Centrum på Odenvägen 3 (ej juni och juli - och nästan alltid - håll koll i kalendariet). Enklaste sättet att komma i kontakt med klubben är att skicka ett mejl till klubben.

Om du funderar på att bli medlem i Lidingö fotoklubb är du välkommen att provgå ett medlemsmöte. Information om klubbens möten läggs upp på webbplatsen drygt en vecka i förväg. Mötena sker sista onsdagen i månaden (ej juni, juli - och nästan alltid - håll koll i kalendariet).

När du har bestämt dig betalar du in medlemsavgiften, 400 kr per år, på plusgiro 37 27 24 – 5. För ungdom, som under året fyller högst 20 år, är avgiften 200 kr. Namn, postadress och mejladress skickar du till klubbens ekonomiansvarige Anders Johansson, samtidigt som du sätter in din medlemsavgift.

Blir du medlem efter halvårsskiften är medlemsavgiften reducerad till 200 kr respektive 100 kr för ungdom.

Välkommen till Lidingö Fotoklubb!

Föreläsare

Lidingö Fotoklubb erbjuder bästa inspirationskällan för fotointresserade i Stockholm genom våra föreläsare. Vi har genom åren lyckats locka etablerade fotografer att komma till våra månadsmöten för att visa bilder och inspirera.

Lidingö Fotoklubbs VIP-medlemmar Anna Clarén, Göran Segeholm, Anders Geidemark, Serkan Günes, Hans Strand och Martin Edström har alla föreläst på våra månadsmöten.

Listan på föreläsare är lång med namn som Paul Hansen, Brutus Östling, Magnus Wennman, Claes Grundsten, Helene Schmitz, Mattias Klum, Jacob Forsell, Jeppe Wikström, Elisabeth Ohlson Wallin, Jens Assur, Jan Pedersen, Peter Gerdehag.

Fullständig lista längre ned på sidan.

Månadsmöten

Med föreläsning och bildvisning samt tävling där priser skänks av våra sponsorer Scandinavian Photo, bokförlaget Max Ström samt Photohome.

Dawid
Dawid (till höger) var gästföreläsare och domare vid en av våra månadstävlingar i fotoklubben. Här bedömer han Stefan Zanders bild av vintergatan, kvällens vinnare. C-H Segerfeldt, tidigare ordförande i LFK, assisterar. Foto Eva Neveling.

Utbildning

Klubben har tidigare arrangerat lärarledda kurser i ämnen som intresserade medlemmarna, framför allt kring Lightroom och att ta fram en fotobok. På senare tid har det huvudsakligen varit utbildning samt tips och trix kring programmet Lightroom, och då via Zoom. Men om det blir förnyat intresse kring kurser "på plats" drar vi igång det igen.

Fotobokskurs

Fotobokskurs med Anders Bauer som kursledare och Janzi Westman som bisittare/bildexpert. Eleverna lärde sig under en innehållsrik dag det mesta om hur man producerar en fotobok. Foto Eva Neveling

Höstresor

Varje höst arrangerar klubben en resa under en förlängd helg, torsdag till söndag, till ett fotointressant resmål. Klubben har genom åren arrangerat resor  till Engelsberg, Utö, Landsort, Bergslagen, Gysinge, Öregrund, Gotland, Rättvik, Skåne/Helsingborg, Höga Kusten, Östergötland/Skänninge och Dalsland/Bengtsfors.

David T OregrundFoto David Tjärnén

Gatufotografering

Vi har en mycket aktiv gatufotogrupp som träffas varje månad mellan månadsmötena för att fotografera livet på gatan. Vi fotograferar på utvalda platser som lämpar sig för träffens tema. Efteråt samlas vi för att se på varandras bilder, bedöma och diskutera under lättsamma former. Gruppen leds av C-H Segerfeldt, tidigare klubbordförande, som bland annat dokumenterat sitt gatuliv i Europa, Asien och USA i en bok.

namnlöstLinjer och strukturer bidrar till att fokusera på det som är mest intressant för en gatufotograf: livet på gatan. Foto: C-H Segerfeldt, 5th Avenue, New York.

Kvällsutflykter

Spontana aktiviteter där vi ofta träffas i Stockholm med omnejd för olika typer av fotografering som gatufoto, nattfoto och actionfoto.

kvallsutflyktFoto Stefan Zander

Sociala medier

Vi finns på Facebook och Instagram. På Facebook har vi en sluten grupp för Lidingö Fotoklubb, på Instagram hittar du oss på #lidingöfotoklubb.

Intresserad?

Välkommen att provgå ett månadsmöte! Årsavgiften är 400 kronor. Vi träffas sista onsdagen i månaden i Ansgarskyrkan vid Lidingö Centrum på Odenvägen 3.

Se mer här hur du blir medlem.

Gästföreläsare de senaste åren

2022
Roger Turesson, Jonas Ekströmer, Frida Hermansson, Isabella Chowra, Fredrik Larsson, Johan Carlberg

2021
Mats Andersson samt Gunnela Blomqvist, Dennis Bederoff, Carina Bengtsson, Mikael Roos, Sonja Tydén, Atze Dijkstra, Jani Westman, Ingrid Widén, samtliga medlemmar i klubben.

2020
Mattias Sjölund samt Hans Ölander, Anders Andersson, Madeleine Gille, C-H Segerfeldt, samtliga medlemmar i klubben.

2019
Stefan F Lindberg, Hans Strand, Thomas Jågas, Malin Jochumsen, Magnus Lundborg, Per-Anders Pettersson, Elisabeth Landberger

2018
Staffan Widstrand, Jenny Thörnberg, Johanna Lundberg, Niclas Hammarström, Anders Neuman, Peter Gunnars